15/11/2022

Kniha: Hvězdná pěchota (Robert A. Heinlein)

Jeden z důvodů proč jsem tuhle knihu chtěl přečíst je, že jsem nedávno znovu shlédnul akční scifi film natočený podle této knížky. Přiznám se, že film je pro mě již klasikou Béčkové scifi, kterou hodnotím plným počtem hvězd. Vždy mě uchvátí ta naprostá odlišnost od dalších podobných akčních filmů té doby. 

Jenže jak to tak bývá, je Hvězdná pěchota ve filmovém podání něco zcela jiného než její knižní předloha. 

Kniha vlastně není vůbec akční. Jde spíš o jakýsi filozofické pojednání na téma “Kolik stojí svoboda a demokracie”. Čte se to dobře, i když některá filozofická témata jsou rozebrána hodně obšírně. A příběh pozdějšího generála s jménem John D. "Johnny" Rico ? Jako by ho osud jen vláčel tou veškerou drsnou vojenskou mašinérií a brutální realitou války s brouky. Poslední dobou si připadám spíš jako pacifista, ale některé myšlenky, které se zde objevují, zaujmou každého.

Tahle kniha je hodně kontroverzním dílem. Chápu, že mnoho lidí za tím vidí propagaci militarismu. Opravdu to místy z toho textu přímo stříká a nutí vás to hned narukovat. Já v tom ale vidím dost reálně vykreslený pohled na společnost která je do války vtažena. Vývoj, hodnoty a smysl takové společnosti je deformován právě tlakem společnosti i válečnými událostmi. Není tedy nutné hned utíkat k odvodové komisi. Stačí si srovnat myšlenky v hlavě a třeba jako další čtenáři zahlédnete i jiné hvězdy, než ty na klopách řadových mariňáků/MP.

Knihy Roberta A. Heinleina mě poslední dobou hodně baví. Stejně je na tom i tato kniha které dávám 4 hvězdy z 5 na mém oblíbeném webu databazeknih.cz .

Žádné komentáře:

Okomentovat